4 konkurrenceregler på Facebook som du skal følge

Posted By on 5 mar, 2012 | 9 comments


UPDATE: Det er nu tilladt at bruge Facebooks værktøjer til at oprette konkurrencer!

Konkurrencereglerne på Facebook står beskrevet i Facebooks promotion guidelines, men desværre bliver du ikke ledt omkring disse guidelines, når du opretter en konkurrence på Facebook. Så mange virksomheder afholder stadig konkurrencer, som er direkte i strid med Facebooks promotion guidelines. Jeg har beskrevet konkurrencereglerne over nogle omgange i bloggen, men her får du den nyeste fortolkning af reglerne i en overskuelig liste.

1. Konkurrencer må kun køre i en applikation – ikke på væggen

Konkurrencer skal køre i en tredjeparts applikation. En tredjeparts applikation er et faneblad på din Facebookside, hvor din konkurrence kører. Konkurrencen kan hentes ind fra din hjemmeside og vises via iFrame i fanebladet på Facebook. I applikationen har du mulighed for at indhente f.eks. deltagernes e-mailadresse i forbindelse med konkurrencen og på den måde kontakte en vinder på lovlig vis.

2. Oplys at det er dig og ikke Facebook, der afholder konkurrencen

En lovlig konkurrence på Facebook skal indeholde information til deltageren om, at konkurrencen ikke afholdes af Facebook men af dig. Det vil sige, at du oplyser om, at brugeren afgiver informationer til dig og altså ikke til Facebook. På den måde fraskriver du Facebook ansvaret.

3. Brug ikke Facebooks sociale værktøjer (likes, kommentarer, dele)

Du må ikke gøre det til en betingelse, at dine fans skal ‘like’, dele, skrive på væggen osv., da det ikke er tilladt at bruge Facebooks indbyggede funktioner til at afholde konkurrencen. Det er heller ikke lovligt at lave lodtrækninger for fans.

Men ingen regler uden undtagelser. Du må nemlig godt kræve, at brugeren skal være fan eller være checket ind.

4. Få kontaktoplysninger på deltagere via din applikation

Du må ikke offentliggøre vindere på Facebooksidens væg ved at skrive en besked eller ved at skrive direkte på en fans væg. Du skal derfor sørge for at opsamle kontaktoplysninger fra dine deltagere via din konkurrenceapplikation.

Kort og godt så handler konkurrencereglerne om, at du ikke må få dine fans til at ‘like’, kommentere, dele og tagge for at skabe høj aktivitet. Det giver et falsk billede af den reelle aktivitet på Facebook. Efterhånden som flere og flere bliver bekendt med konkurrencereglerne, vil din virksomhed nemt komme til at fremstå useriøs og lidt desperat, hvis du afholder ulovlige konkurrencer.

UPDATE: Det er nu tilladt at bruge Facebooks værktøjer til at oprette konkurrencer!

9 kommentarer

  1. Hej Marianne,

    Jeg har et banner (fysisk) for min webshop med strømper. Det vil jeg gerne opdaterer så budskabet er nogenlunde sådan her:

    “Bliv fotograferet foran banneret, lig billedet på facebook, og tag dig. Så sender vi et par gratis strømper”.

    Det er jo ikke en konkurrence, men omvendt så strider det jo i mod konkurrencereglerne. Vil du vurdere at det vil være i strid med retningslinierne på Facebook?

    Post a Reply
    • Hej Casper
      Ja, det vil være i strid med Facebooks promotion guidelines, da du opfordrer dine fans til at tagge sig ved brug af Facebooks værktøjer (tagge, skrive på væggen, kommentere o.lign.)
      Derimod skal du lave en applikation til formålet, hvor du også kan bede om deltagernes kontaktoplysninger.

      Post a Reply
  2. Hej Marianne

    Jeg synes blog-indlægget er godt skrevet, og at det enkeltgører reglerne, så de bliver mere overskuelige.

    Såfremt du skulle komme i kontakt med nogle virksomheder, som gerne vil udskrive konkurrencer på Facebook, men som ikke har ressourcerne til, at betale flere tusinde kroner om måneden for et konkurrencemodul, så er du meget velkommen til at henvise dem til dette: http://www.kb-marketing.dk/viralt-facebook-konkurrence-modul/

    Fortsat god dag – og tak for en spændende side!

    Post a Reply
    • Hej Kasper
      Tak for de fine ord.
      Lyder smart med dit modul til håndtering af konkurrencer. Jeg har dig i baghovedet, hvis en virksomhed får brug for et konkurrencemodul som dit. Du er naturligvis også velkommen til at henvise til mig – hvis ikke om sociale medier 😉 – så gerne om kommunikationsopgaver og grafisk arbejde.

      Post a Reply
  3. Hej Marianne,

    Kan kun tilslutte mig de andre, at det er et fint indlæg der opsummerer godt og i en form og længde, så der også er chance for at det bliver læst og forstået.

    Har netop sendt dit link til en virksomheds- og sideejer jeg kender.

    G’nat Dorte

    Post a Reply
    • Hej Dorte
      Mange tak. Det glæder mig at høre – og super, at du er sendt mit link videre.
      Mange hilsener
      Marianne

      Post a Reply
  4. Hej Dorte og tak for godt indlæg. Jeg skal lige høre om det du har skrevet i indlægget stadig er gældende? Facebook har det jo med at skifte regler som vi andre skifter underbukser 😉

    Post a Reply
  5. Og undskyld… mente selvfølgelig Marianne og ikke Dorte 😉

    Post a Reply
    • Hej Flemming og tak for kommentaren her. Det er helt korrekt, at disse regler stadig holder 🙂

      Post a Reply

Send kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest