Få en bedre åbningsrate på dine e-mails med ’snippets’

Posted By on 15 apr, 2016 | 2 comments


Preview-teksten, der også bliver kaldet snippets, er den, du ser lige under selve emnelinjen på de forskellige e-mails i din indbakke i mail-programmet. Det er en bid af den øverste tekst fra selve din mail. Preview-teksten er det næstvigtigste lige efter din gode emnelinje. Emnelinjen er dog stadig den, som har størst indfyldelse på, om din e-mail bliver åbnet. Men har du ikke fokus på din preview-tekst, så risikerer du at miste nogle af dine modtagere.

Mange e-mail-programmer har nogle disclaimers øverst, og hvis du ikke selv indsætter en overskrift i mailen, kommer disse disclaimers ind i dit preview. Det ser meget autogenereret og ikke særlig kønt ud for modtageren.

Ofte ser du, at teksten “Vises mailen ikke korrekt? Åbn mailen i en browser” kommer på. Det er næsten blevet en vane, at den tekst bare står der. Spørger du dig selv: “Bidrager det budskab til en bedre åbningsrate?”, så tror jeg godt, at jeg ved, hvad du tænker. Så flyt denne tekst hen efter dit budskab i mailen. Så kan du bruge din snippet til at understøtte emnelinjen.

Her gårsdagens tilfældige kig på et par e-mails fra min iPhone:Bedre åbningsrate med preview-tekster
Altibox har en understøttende preview-tekst til emnelinjen, hvor emnelinjen slutter “Få dobbelt fart for 40 kr. mere”, kommer teksten “Vil du opgradere til en 30/30 Mbit?”. Således understøtter preview-teksten emnelinjen og trækker modtageren ind i mailen. Men kan også forsøge med en anden tekst, som røber mindre af indholdet, men stadig understøtter eller f.eks. forlænger teksten i emnelinjen. Jeg forsøger også at tale direkte og aktivt til målgruppen ved at bruge “du”.

Discovery Networks har ikke fået øjnene op for, hvad en preview-tekst er. I begge udsendelser er emnelinjerne heller ikke så gode. VERSALER kan af nogle mailprogrammer opfattes spamming. Derudover hører “Nyheder fra…” ikke hjemme i emnelinjer. Mailen drukner nok desværre i modtagerens indbakke.

Sleeknote har heller ikke fået øjnene op for preview-tekst. Men de bruger en ret god emnelinje “3, 5 10 eller 11 måder/råd/fif…” er gode til at skabe opmærksomhed.

Både Discovery Networds og Sleeknote har en url-adresse til et billede i mailen, som automatisk kommer med over i preview. Det er ikke ret godt.

I eksemplet nedenfor har f.eks. Spejder Sport lavet en fin emnelinje med et ikon, men de har heller ikke fået øjnene op for preview-teksten, hvor der tydeligvis ikke er udfyldt noget – og her kommer teksten “Vises mailen ikke korrekt? Se den i en browser” på.

Preview-tekster i e-mails
Det giver derfor god mening at have fokus på denne linje til at understøtte indholdet i din nyhedsmail.

Det var lidt om snippets i e-mails. Hvad synes du om indlægget? Skriv gerne en kommentar.

2 kommentarer

  1. Tusinde tak for et rigtig godt indlæg, Marianne!

    Jeg havde aldrig nogensinde tænkt over hvor stor en rolle preview rent faktisk spiller i åbningsraten, indtil jeg læste det her. Jeg kan godt se, at jeg må til at rette et par e-mails til for vores egen virksomhed https://pl-partners.dk/ – det kommer jo nok til at betyde en verden til forskel ;o)

    Tak for tippet!

    Post a Reply
    • Hej Kristian. Mange tak for din tilbagemelding her :0) Jeg er glad for, at I kan se, at preview-teksten også spiller en stor rolle for åbningsraten.
      Ha’ en god dag.

      Post a Reply

Send kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest