Nå dine målgrupper med Facebook-annoncering

Posted By on 22 jul, 2013 | 0 comments


Hvad der gør annoncering på Facebook rigtig interessant, er de mange muligheder for at målrette og segmentere præcist efter din målgruppe. Du kan blandt andet indsnævre din målgruppe efter køn, alder, arbejdsplads, interesser og by. På den måde kan du sørge for, at dine annoncer bliver vist for de mest relevante modtagere.

Facebook-annoncering kan være meget effektivt, hvis du får produceret relevant indhold, målrettede annoncer og gode landingpages. Men det er også vigtigt, at du løbende analyserer data og resultater, så du hele tiden arbejder på at optimere dine Facebook-kampagner.

Forstå de forskellige annoncetyper

Facebook-annoncer bliver vist i højre side af Facebook og i målgruppens nyhedsoversigt. Facebook-annoncer kan opdeles i to hovedkategorier – almindelige annoncer eller sponsorerede historier. Almindelige annoncer er annoncer direkte fra en virksomhed, hvor sponsorerede historier er annoncer, som vises gennem venners aktivitet på Facebook.

Husker du på denne definition, har du lettere ved at forstå annoncetyperne og læse dine resultater. I det følgende bliver du guidet igennem, hvordan du opretter Facebook-annoncer.

Sådan kommer du i gang med Facebook-annoncering

1. Opret annonce for Facebook-side eller sideopslag

Start med at gå ind på Facebooks annonceringsværktøj og vælg hvilken Facebook-side du vil annoncere for. Det er også her, du kan vælge at indtaste en URL til dit website, hvis du vil oprette annoncer, som skal linke fra Facebook til dit website. Vælger du en Facebook-side, får du skærmbilledet op, hvor du definerer din Facebook-annonce. Her skal du først vælge, om du vil annoncere for din Facebook-side generelt (2a) eller om du vil annoncere for et sideopslag, som ligger på din Facebook-sides tidslinje (2b).

Opret Facebook-annonce

 

2a. Skriv en god annoncetekst

I forhåndsvisningen, som du også ser ovenfor, kan du se, hvordan din annonce vil se ud, når du vælger “Få flere Synes godt om-tilkendegivelser til side”. Det er her, du har mulighed for at udforme din annoncetekst.

Som udgangspunkt tager annonceværktøjet “om-teksten” og profilbilledet fra din Facebook-side. Billedet skal du lave et nyt af, så det passer i formatet 100 x 72 pixels. Til brødtekst har du kun 90 tegn at gøre godt med. Så sørg for at skrive klart og præcist, hvorfor det er interessant at klikke på din annonce. Teksten kan være altafgørende, så husk at inkludere dine vigtige nøgleord omkring, hvad det handler om. Det vil øge CTR (click through rate) og involveringen.

2b. Promover sideopslag

I den anden annonceringsmulighed kan du vælge et sideopslag fra din Facebook-sides tidslinje. Som du kan se nedenfor, har jeg valgt at promovere et sideopslag vedrørende en konkurrence. Denne form for annoncering kan være rigtig effektiv til at drive mere engagement. Du kan også vælge et foto, en video eller andet fra din tidslinje. Annonceringen gælder alle former for indhold, som du har lagt på din tidslinje.

Promoverede sideopslag kan vise lidt mere tekst nemlig op til 120 tegn. Er teksten fra det oprindelige indlæg mere end 120 tegn, får man den fulde tekst ved at folde teksten ud ved et klik. Husk hvis du har en grafik indeholdende mere end 20% tekst, så vil Facebook ikke godkende din annonce. Så det gælder altså ikke kun coverbilleder. Læs evt. Har du hørt om de nye regler for Facebook-coverbilleder?

I billedet nedenfor kan du se, hvordan et valgt sideopslag vil se ud i højreside. De promoverede sideopslag bliver også vist i news feederen. Bemærk at aktiviteten også fremgår i annoncen.

Facebook-annonce for sideopslag

 

Når du vælger promovering af et sideopslag, vil du få vist din annonce på 3 forskellige måder. Du kan se, at der i din annonceadministrator vil være 3 annoncegrupper til det ene promoverende sideopslag. De tre annoncetyper er målrettet:

  • fans af din side
  • for venner af dine fans
  • for venner af personer, der har klikket like eller kommenteret dit opslag

Facebook-annonce sponsoreret sideopslag

Sponsorerede historier

Sponsorerede historier fremhæver venners aktivitet og anbefalinger. F.eks. vil ikke-fans, der ser annoncen, få mulighed for at give et “Synes godt om” direkte via annoncen i newsfeedet. Eksisterende fans vil se en sponsoreret annonce, som viser venner, som allerede er forbundet med din side. Fans kan interagere ved at like eller kommentere direkte i en sponsoreret historie.

I billedet nedenfor ser du et eksempel på en sponsoreret historie. I annoncen vises bl.a. billedet af en “ven” i stedet for din sides profilbillede. En af fordelene ved denne type annonce er, at de for det første ikke ligner reklame, men i stedet er god branding af din virksomhed, da annoncerne vises som anbefalinger over for vennerne af dine fans. På den måde fungerer dine fans som ambassadører.

Facebook-annonce sponsoreret

 

3. Målret din kampagne

Der er flere forskellige muligheder for målretningen af dine Facebook-annoncer. Hvis f.eks. det kun er hensigtsmæssigt at målrette din kampagne mod enkelte byer, kan du vælge disse ud. Vind billetter til musik i Brande og Grindsted er gode eksempler herpå. Du rammer måske ikke så bredt, men der er ingen grund til at målrette bredere, hvis målgruppen kun befinder sig her og i de omkringliggende byer.

Derudover har du også mulighed for at målrette dine annoncer mod folk, som f.eks. er i et forhold, single eller mod deres uddannelsesniveau eller bestemte interesser.

4. Fastsæt dit budget, CPC og CPM

Nu skal du indtaste, hvor meget du vil bruge på din annonce. Du kan f.eks. sætte et dagligt budget på højst kr. 200,-. Når du når op på dit budget, stopper annoncen automatisk med at blive vist.

Du kan også sætte et samlet budget for hele kampagneperioden. Budgettet bliver så fordelt over kampagnedagene.

Hvis du vælger CPC (Cost per Click), betaler du kun, når nogen klikker på din annonce. Du betaler altså ikke for visning, men kun når nogen klikker aktivt. Hvis du ønsker handlinger som flere fans eller konverteringer, så bør du nok vælge CPC fremfor CPM (Cost per Mille – pris pr. 1.000 visning). Hvis det er ren branding, og du ønsker at øge din kendskabsgrad, kan der være fordele i at vælge CPM. Ellers vil jeg nok hælde mest til CPC.

Så oprettelse af Facebook-annoncer er rimelig nemt at gå til. Men husk løbende at optimere dine tekster og evt. dit budget. Det er en god idé at teste flere versioner af dine annoncer, så du kan afgøre, hvilken type din målgruppe reagerer på.

Send kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest