Få succes med e-mails

Skrevet af Marianne Brahe den 29 sep, 2010 | 0 kommentarer


E-mails har det med at drukne i mængden eller gå tabt efter kort tid med en enkelt fluebenmarkering og et klik på slet. Den omfattende brug af e-mails gør det vanskeligt at slå igennem i din modtagers indbakke, hvis du altså ikke formår at målrette kommunikationen godt nok.

En vellykket e-mailkampagne med succesfulde nyhedsbreve afhænger af, om du kan fastholde dine modtagere med personlige og vedkommende tekster og indhold, der giver dem værdi – hver gang.

På baggrund af mine erfaringer med e-mails, har jeg listet en række gode råd til, hvordan du slår igennem i din kundes indbakke.

10 gode råd til e-mail marketing

  • Send kun en ‘generel’ nyhedsmail om ugen.
  • Send gerne mange flere opfølgende, målrettede og personlige e-mails.
  • Find det rette tidspunkt for udsendelsen. Er det f.eks. fredag op til weekend eller onsdag efter frokosttid?.
  • Skriv korte og opsigtsvækkende emnelinjer, gerne formuleret i et interessant spørgsmål. Røb ikke alt, hvad nyhedsbrevet handler om, men lad modtageren åbne og finde svaret.
  • Lav layout og alle grafiske elementer i dit nyhedsbrev, så det matcher dit brand og budskab.
  • Lav et enkelt layout. Når du har fjernet alt overflødigt, nærmer du dig et overskueligt nyhedsbrev.
  • Fremhæv knapper.
  • Brug emnelinjen og nyhedsbrevets layout til at skabe sammenhæng. F.eks. “Korteste vej til feriemålet”, åbnes nyhedsbrevet, ser man billedet af et par i en bil, der fægter fortvivlet med et vejkort. Nyhedsbrevet har tilbud på GPS’ere. Eller emnelinjen “Hvad er dit nytårsforsæt?” og nyhedsbrevet viser en person, der træner på sin motionscykel hjemme i stuen – og mailen indeholder gode tilbud på fitnessprodukter. Brug også højtider og begivenheder til at koble på dine emnelinjer f.eks. “Gys, græskar og uhyggelige lave priser”.
  • Gem en overraskelse nederst i nyhedsbrevet i form af et tip, en afstemningsboks eller et ekstra godt tilbud. Så vil dine modtagere vænne sig til at scroole ned og tjekke hver gang.
  • Få styr på de virkemidler, der sikrer dig et indhold af høj kvalitet.

Personlige og opfølgende e-mails

Griber du det rigtigt an, kan dine e-mails give dig mulighed for at skabe endnu tættere kontakt med dine kunder, så du har nemmere ved at fastholde dem og sælge endnu mere.

Når dit generelle nyhedsbrev er godt forankret og åbningsrater, klikrater og salg er tilfredsstillende, kan du gå skridtet videre og udvide udsendelsen af antal e-mails. Men ikke med haglgevær-metoden, det er rigeligt at sende et ugentligt generelt nyhedsbrev til den komplette e-mailliste. Brug dit generelle nyhedsbrev til at lave segmenter og saml de der klikkede på et bestemt indhold i en liste for sig. Nogle dage efter kan du lave en særskilt e-mail med netop det emne, som de viste interesse for.

Indfør også en personlig velkomsthilsen til alle nye tilmeldinger. En velkomsthilsen skal være personlig, takke pænt og beskrive, hvilke fordele man får som tilmeldt. Så er der allerede her skabt en bedre oplevelse for kunden. Sidst og ikke mindst, hvis uheldet er ude og din kunde ønsker at afmelde sig. Så spørg hvorfor, måske har de lyst til at svare – og du kan blive klogere.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest