Hvordan måler du indsatsen på sociale medier?

Skrevet af Marianne Brahe den 16 sep, 2010 | 0 kommentarer


Det er vigtigt at have nogle succeskriterier, så du kan vurdere, om indsatsen på de sociale medier bærer frugt. Når vi taler Facebook, støder vi på forkortelsen ROI, der betyder Return on Influence modsat Return on Investment, som vi kender den fra andre medier. Return on Influence kan måles op i følgende tre KPI’er (Key Performance Indicators).

Mål på tre KPI’er (Key Performance Indicators)

  • Volume: Antal fans eller followers (Twitter)
  • Engagement: Tiden der bliver brugt på dit brand i form af “Synes godt om”, kommentarer, deling af links og “Retweets” (Twitter).
  • Konvertering: Antal clicks, trafik og salg på specifikke links.

Min erfaring er, at vi skal arbejde mest med engagement. Forstår man at integrere kommunikationen på Facebook-platformen og gøre den attraktiv på Facebook, så er man godt på vej til succes. Men det kræver ambitioner og ressourcer.

Værdien er større i færre men relevante fans og en høj grad af aktivitet – fremfor et væld af fans og et minimum af aktivitet. Det kræver væsentligt mere arbejde, men det kan godt svare sig ligesom at lægge mange ressourcer i at få “ægte” fans i stedet for at købe sig til en skare.

Ugentlig Facebook-statistik for volume og engagement

En ugentlig statistik på din Facebook-side kan for eksempel se ud som nedenfor. På baggrund af disse tal kan du fastsætte dine KPI’er.

Volume: 3.000 “Synes godt om” til din side – 40 nye i sidste uge.
Engagement: 600 aktive brugere om måneden – 20 mere end sidste uge.
Engagement: 30 vægopslag og kommentarer – 10 mere end i sidste uge.
Engagement: 500 besøg i denne uge – 50 færre end i sidste uge.

FBGAT – Facebook Google Analytics Tracker

Du har også mulighed for at tilknytte din Facebook-side til din Google Analytics-konto. Løsningen hedder FBGAT – Facebook Google Analytics Tracker. Med FBGAT kan du måle antal besøgende på din Facebook-side, trafikkilder, søgeord og demografi. Akkurat, som du kender det fra Google Analytics.

Jeg har dog ikke testet programmet. Du kan læse mere om FBGAT på webdigi.co.uk, hvor du også kan downloade det.

Video om effektmåling af indsatsen på sociale medier

Digital Royalty giver her bud på, hvordan en virksomhed måler det nye ROI (Return on Influence også kaldet Involvement)
Se videoen om ROI på YouTube

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest