Hvorfor er Pinterest så pinteresting?

Skrevet af Marianne Brahe den 24 feb, 2012 | 0 kommentarer


På Facebook giver du ‘Synes godt om’, på Twitter ‘tweeter’ du, og på Google Plus kan du give ‘+1’ere’. Nu kan du også ‘Pinne’ i det nye sociale medie Pinterest.

Det er ganske interessant, at Pinterest er et så hurtigt voksende socialt medie med over 10 millioner månedlige besøgende (Techcrunch: http://www.techcrunch.com/2012/02/07/pinterest-monthly-uniques/). Pinterest er forskellig fra den måde, som vi ellers bruger sociale netværk på. Her er det billedet, der er det bærende, og som vi deler på kryds og tværs. Pinterest byder på billeder af alverdens herligheder samlet på ét sted – og er samtidig drevet af en uovertruffen brugervenlighed.

Det er design, livsstil, kreativitet, drømme, poesi, brainstorming og inspiration med utrolige arkitekturer, kunst, natur, mad, gør-det-selv, teknologi – som jeg knap nok anede eksisterede.

Pinterest – gem dine bogmærker i overskuelige mapper

Inspiration, tutorials og idéer som jeg ubevidst har ledt efter, er nu nemmere at finde, gemme og dele online i overskuelige mapper (boards). Pinterest gør tanker og idéer håndgribelige og det er nemt at gennemse og finde rundt. I modsætning til andre sociale medier så virker den øjeblikkelige behovstilfredsstillelse bare fantastisk.

Det er den værdi, som Pinterest giver mig.

Jeg behøver ikke at være venner med nogen, behøver ikke at skrive noget, jeg kan smugkigge, pinne og uploade, hvad der definerer mig og vise og dele mit arbejde i strukturerede boards. Af og til finder jeg mig selv i, at jeg ikke engang ved, hvad jeg leder efter, men får i stedet inspiration fra andre ‘pinnere’ eller deres ‘pinnere’.

Pinterest er en døråbner til inspiration og kreativitet – en fest af en brainstorming.

Hvorfor oprette en profil på Pinterest?Hvorfor oprette sig på Pinterest?

Der kan være mange grunde til at deltage på Pinterest og jeg er temmelig sikker på, at Pinterest udvikler sig hurtigt fra at være drevet af nysgerrighed, at definere sig selv, gemme og organisere – til at flere virksomheder tager det i brug, og bliver mere kommercielt. Pinterest tilfredsstiller behovet for det visuelle, da billeder blandt andet er langt hurtigere afkodet end tekst. Tænk bare på bogmærkesamlingen i browseren, som er blevet en samling uoverskuelig tekst.

På Pinterest vælger vi, hvem vi vil følge og det, som vi anbefaler/pinner, virker mere troværdigt og anbefalelsesværdigt end, når det kommer fra brandet eller virksomheden selv. Brugerne går frivilligt ind i en meget målrettet kommunikationsproces. Meget effektiv for f.eks. webshops. Måske er en af hemmelighederne bag Pinterest at genere mere trafik til brands og virksomhedernes websites end nu for eksempel Google Plus og LinkedIn er i stand til (Mashable: http://mashable.com/2012/02/01/pinterest-traffic-study/).

Pinterest kan altså også tjene formålet at forbinde brugernes personligheder med brands og produkter, hvilket får traditionel reklame til at virke forældet.

Pinterest og gråzonerne

Pinterest er nyt og meget er endnu ikke på plads. Søgefunktionen virker ikke hel optimalt, privatindstillinger er mangelfulde – og så er der lige en gråzone, hvad angår copyright. Der bliver skrevet lidt her og der, men jeg afventer stadig endegyldigt svar.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest