“Takt og tone” på Facebook

Skrevet af Marianne Brahe den 30 nov, 2010 | 0 kommentarer


Når vi begår os på de sociale medier, bør vi altid have overvejet nogle overskuelige spilleregler, så de dialogansvarlige taler samme stemme, og så vi får udnyttet Facebook-platformens muligheder for dialog og aktivitet.

I det følgende finder du mine eksempler på, hvordan en takt og tone på Facebook kan lyde.

Sociale spilleregler til Facebook

  • Tag dig lidt tid og tænk før du poster. Du skal have en god fornemmelse og ikke være usikker på dit indlæg.
  • Er dit indlæg i tråd med din virksomheds værdier? Sørg for du har et formål med indlægget.
  • Læg op til dialog.
  • Tal med dine fans, som du ville tale med dem i virkeligheden. Undgå at tale henover hovederne på dine fans med afsenderorienteret reklamesnak. Formulér dine budskaber som spørgsmål – eller giv dine fans et godt råd med i din postering.
  • Dit indhold skal være relevant i hverdagen, da dine fans primært er på Facebook for at tale med venner og familie. Så fang dine fans’ opmærksomhed med nyheder, gode råd og tips til hverdagen – eller interessante spørgsmål, der lægger op til aktivitet.
  • Følg op på dine indlæg. Har du eksempelvis sat en afstemning i gang, så tæl stemmer og kommentarer sammen-  og konkluder på det emne, du har bedt dine fans give dig svar på.
  • Besvar og følg op på reklamationer PÅ Facebook. Du bør ikke blot besvare med kontaktoplysninger til reklamationsafdelingen, da det kan sende et signal om, at du vil undgå at besvare offentligt.
  • Afslut aldrig en samtale med “Med venlig hilsen” eller “Venlig hilsen”. Hvem siger, at samtalen er slut? Og så er med venlig hilsen ALT for formelt til mediet.
  • Som i hvilket som helst andet medie – skriv korrekt, uformelt og undgå stavefejl.

Wupti.com’s væg på Facebook – eksempler på dialog

Positive henvendelser på Wupti.com’s Facebook, hvor brugere går indbyrdes i dialog i opfølgning på kundeservicespørgsmål.

Dialog kunderne imellem på Facebook
Reaktion på sager i dagsordenen. Forbrugerombudsmandens afgørelse om forbrugers køb af tv, der ikke er klar til 2012. Negativt bliver vendt til noget positivt med link til fotoalbum med nødvendig dokumentation i form af et nyhedsbrev fra januar 2008.

Kunder i dialog på Facebook

Kunder i dialog på Facebook

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest