5 regler til en god webtekst

Skrevet af Marianne Brahe den 11 jul, 2015 | 0 kommentarer


Regler omkring effektive webtekster er gammel læring, måske endda oldnordisk tænker du. Men alligevel tåler emnet en gentagelse. Nyere dimensioner er siden kommet til, nemlig at teksten skal være social, og at teksten skal kunne læses på smartphones.

En effektiv webtekst byder dine besøgende indenfor, sådan at de får lyst til at læse og klikke på dine links. Hvis den besøgende endda deler eller bedømmer din tekst, er du nået rigtig langt. Men hvordan får vi vores webtekster til at lykkes i praksis? Følg de 5 regler i det følgende, og du er hjulpet godt på vej.SEO: 5 regler til en god webtekst

1. Til at finde

Din webtekst skal dukke frem i Google ved søgning. SEO (søgemaskineoptimering) diskuteres ofte og er et emne, man konstant skal følge med i. En SEO-regel, der dog aldrig bør ændre sig, er at bruge de samme søgeord, som din målgruppe bruger, så de netop får dine sider frem i søgeresultatet med information relateret til din service eller dit produkt. Det ændrer sig ikke, at det for Google gælder, at det er et grundlæggende princip for god kommunikation at bruge samme sprog og ord, som din målgruppe bruger.

Fokus på ‘title’ og ‘description’

De to områder af metatekst, som er værd at give ekstra fokus, er titlen og beskrivelsen. De er vigtige, fordi det er, hvad brugeren ser i søgemaskinens resultater. Det overbevisende budskab kan øge din klikrate. Du bør arbejde meget med titlen og beskrivelsen – og få dem til at fremstå som en annonce med et stærkt budskab. Titlen er som overskriften, og beskrivelsen er din brødtekst. Det skal være interessant, beskrivende og handlingsorienteret. Men pas på med afsenderorienteret reklametekst. Og selvom det måske ikke har indflydelse på dine placeringer i Google, så brug endelig søgeordene i beskrivelsen, så vil disse søgeord nemlig være markeret med fed, hvis brugeren har brugte disse i søgningen.

Brug gode billeder med alt- og title-tekster

Billeder er effektfulde, understøtter dit budskab, vækker nysgerrighed og engagement. Men billeder har også en effekt på søgemaskinens resultater. Så husk at bruge dine søgeord i navngivning af billede og i alt- og title-tekster for at få de bedste resultater. Desuden bliver online-indhold mere og mere visuelt, og billederne kommer også frem i søgeresultaterne.

Brug ind- og udgående links der understøtter din tekst

Glem aldrig fordelen med internettet og brug links, links og atter links. Brug mange udgående links til relateret indhold og sociale medier. Gør det ikke kun for SEO-formålet, men gør det fordi, at gode relaterede links tilføjer troværdighed og værdi til din tekst.

Omvendt skal du også sørge for indgående links til dit indhold. Links fra Google+ og andre sociale platforme, blogs, i kommentarer og så videre. Så længe det er relevant i den kontekst, hvor du bruger det. Dette vil både drive direkte trafik og forbedre resultaterne i søgemaskinen.

2. Skal kunne scannes

En webtekst eller et site skal være forståeligt på et splitsekund, ellers mister du besøgende og din afvisningsprocent stiger. Det vil sige, at besøgende ikke klikker videre på din side, men lukker ned med det samme.
Det er en skrøne, at det ikke fungerer med lange tekster. Teksterne skal blot være i korte afsnit og med gode sigende underoverskrifter. Så har den besøgende et godt overblik.

Skriv din tekst i letfordøjelige afsnit

Del altid din tekst op med overskrifter, billeder, punktopstillinger, bokse og links. Besøgende vil skimme din tekst, men ikke hvis de mister orienteringen i de første par sekunder. Det kan gå galt med for mange links midt i brødteksten og for mange distraherende elementer. Så alt med måde. Lav evt. en boks med udgående links og hold dig til 2-3 links i brødteksten, alt efter hvor lang teksten er.

3. Vær overbevisende og modtagerorienteret

Hvordan gør du din webtekst overbevisende? En overbevisende tekst er i stand til at inddrage dine læsere, og det gør du først og fremmest ved at skrive udefra og ind. Det vil sige, at du tager udgangspunkt i læseren frem for dig selv, at din tekst er modtagerorienteret og ikke afsenderorienteret. Fortæl hvorfor de skal læse din tekst, og hvordan det evt. kan gøre deres hverdag lettere.

Sig det, som det er

Fortæl tingene som de er på en venlig, kort, ærlig og ligefrem måde. Begynd endelig ikke at holde virksomheds taler i et højtideligt sprog – og skriv heller ikke i et reklameagtigt sprog. Tonen skal være i øjenhøjde med brugerne, som når du taler med dine kolleger eller dine venner.

Tillid til din tekst

Når du har læsernes opmærksomhed, så fasthold dem og understøt dine påstande med gode eksempler, resultater eller links. Det gør din tekst troværdig.

4. Skal opfordre til handling

Så snart dine besøgende har fundet det specifikke indhold på dit website, som de søgte efter, er det også din opgave at guide dem videre. Du kan f.eks. opfordre dem til at tilkendegive deres mening ved at kommentere på teksten, du kan opfordre til at dele teksten eller tage kontakt til dig.

For at kunne opfordre til handling med succes, skal du have gode ‘call-to-actions’, som fanger de besøgendes opmærksomhed og tydeliggør, hvad de får ud af at klikke videre.

Guide dine besøgende

Rent visuelt kan du hjælpe læseren godt på vej med farven på linket, som kan være kontrastfarve til resten af layoutet, linkteksten eller med pile, der peger på knappen eller billeder af mennesker, der kigger i den retning, hvor du vil have den besøgende til at foretage en handling. Ideelt set så arbejder tekst, layout og visuelle elementer godt sammen, fanger dine besøgendes opmærksomhed og guider dem i den retning, som er formålet.

Fokus på dit primære budskab

Det er vigtigt at linke videre og understøtte din tekst, men samtidig må du ikke glemme, hvad dit primære budskab er. For mange spredte links i teksten vil skrige efter opmærksomhed og vanskeliggøre et overblik – og det resulterer i, at dine besøgende får svært ved at opfange budskabet.

5. Vær responsiv

Nyeste dimension til effektive webtekster er, at de skal være responsive. Det vil sige, at teksten skal være nemme at læse og navigere i på mobile enheder som tablets og smartphones. Google er i år begyndt at belønne sider, som er mobilvenlige, og noterer det i beskrivelserne i søgeresultaterne. Indhold, som er optimeret til mobile enheder, får også en bedre position i søgeresultaterne i forhold til websites, som ikke er responsive. Fra denne Google Analytics-profil kommer hele 60 pct. af de besøgende fra smartphones. Så kan det ikke længere diskuteres, om websitet skal være mobilvenligt eller ej.

Responsivt design: Trafik fra mobile enheder

Det var lidt best practice, når du arbejder med tekster til dit website. Det er værd at huske på, så dit indhold ikke bliver overset, og går tabt i mængden. I stedet skal du arbejde på at få din tekst til at brænde igennem, så de får dine besøgendes opmærksomhed, når de søger efter relevant indhold – og til sidst at få flest mulige af dine besøgende guidet til handling.

Hvad tænker du? Skriv gerne i kommentaren om dine erfaringer med god webcopy.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest