MEIN ZIMMER

Mein Zimmer – 6. klasse

I forbindelse med emnet “Mein Zimmer” har jeg introduceret mine elever i 6. klasse for tegneserieværktøjet Pixton, som er tilgængeligt på Skoletube. Pixton er et digitalt og visuelt understøttende værktøj til fremstilling af egne tegneserier (Mere om Pixton og min empiriske undersøgelse følger i bloggen).

Jeg har anvendt Gyldendals Mein Zimmer-forløb i første fase opbygning af viden om emnet og arbejdet med ordforrådstilegnelse til emnet Mein Zimmer. Desuden læner jeg mig til den australske genrepædagogik Teaching Learning Circle, når jeg arbejder med stilladsering af elevernes skriftlighed. Teaching Learning Circle består af fire faser (Gibbons, 2019).

Fase 1: Opbygning af viden om emnet

Som nævnt, Gyldendals Mein Zimmer. Men hertil har jeg til fase 1 udarbejdet en Kahoot om møbler og forholdsord. Denne kan du også henvise til, når emnet Mein Zimmer skal evalueres.

Fase 2: Modellering – Sørg for at have en modeltekst

Eleverne skal have viden om hvilke krav, der er til genren. Tal om tegneseriegenren, og om hvad de allerede ved om den. Tal om gestik, mimik, billede og tekst. Og hvordan man typisk ville præsentere sit værelse i tegneserieform. Vis og gennemgå en modeltekst. Pixton gennemgåes, og eleverne skal lege og eksperimentere med programmet.

Ret elevernes opmærksomhed mod forholdsord og ord om møbler og genstande på værelset, som de har arbejdet med i fase 1. Nu skal de parvis og i grupper arbejde med en hultekst og løse en løbediktat, som svarer til modelteksten. Nedenfor har du den fulde modeltekst, som du kan tilpasse.

Modeltekst – Mein Zimmer vorstellen

Modelteksten er til syv paneler i Pixton. Eleverne skal præsentere, derfor skal der være en start (1) og en afslutning (7), hvori der desuden kan repeteres noget omkring “Begrüßung” fra 5. klasse.

1. Hallo! Ich bin die Marianne. Hier ist mein Zimmer.

2. Hier ist mein Schreibtisch (m). Mein Schreibtisch steht unter meinem Fenster (n). Auf meinem Schreibtisch habe ich meinen Computer.

3. Hier ist mein Bett (n). Mein Bett ist ein Etagenbett. Beide Bettdecken (f+pl) sind rosa.

4. Ich habe grüne Gardinen (f+pl).

5. Neben meinem Schreibtisch habe ich meine graue Kommode (f).

6. Hier auf meine Kommode (f) habe ich eine grüne Pflanze (f).

7. Das war mein Zimmer. Tschüss.

Fase 3: Fælles konstruktion modellerer skriveprocessen

Fase 3 er stadig lærervejledt, og eleverne er ikke helt klar til at skrive selvstændigt om emnet endnu. Så det handler om at arbejde med elevernes viden fra de foregående to faser, og lade dem forsøge at lave sætninger selv.

– Den fælles konstruktion er en meget vigtig del af undervisnings- og læringscirklen, fordi den både viser eleverne selve processen med at sætte en tekst sammen og viser dem produktet, som er af samme slags som det, de sidenhen selv skal skrive (Gibbons, 2019, s. 141).

Eksempel på fælles konstruktion af tekst

Lad eleverne følge din tekst på tavlen, og vis med fx bevægelse, hvad de skal skrive. Jeg bruger skærmprints fra min Kahoot (se ovenfor under fase 1). Spørg i plenum fx: Hier ist mein (peg på skrivebord). Auf meinem Schreibtisch habe ich meinen (peg på computer). Auf dem Boden gibt es einen (peg på Teppich). Auf meinem (peg på seng) liegt mein (peg på hund). Neben meinem (peg på seng) habe ich meinen Nachttisch.

Fase 4: Selvstændig skrivning

Teaching Learning Circle fase 4. Her er eleverne klar til selv at skrive egen tekst i Pixton. De er bevidste om tegneseriegenren, har arbejdet med præsentation af sit værelse i forskellige øvelser og har medvirket til at konstruere en fællestekst i fase 3.

Inden fase 4 er nogle elever allerede nået langt. Andre elever hægter bagud, men viser engagement. Sørg for, at de ved, hvad minimumskravene er fx minimum tre paneler og tre sætninger i Pixton. Nogle elever går så vidt til at lave mere end ti paneler. Eleverne har lektie for hjemme, de skal nemlig huske at tage fotos af deres værelse. I Pixton kan man nemlig uploade baggrundsbilleder til tegneserien. Jeg oplever dog, at nogle elever ikke har lyst til at tage billeder af deres værelse. I stedet skal de bruge Pixtons baggrundsgrafikker.

Stemningen, når eleverne er kreative og eksperimenterende, er som regel de timer, hvor der opstår flest gode samtaler, og hvor jeg oplever, at samhørigheden bliver styrket.

Kilder

Gibbons, Pauline (2019). Styrk sproget, styrk læringen. Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. Samfundslitteratur.

Gyldendals fagportaler. Tysk 5.-7. klasse. Lokaliseret 22. juli 2023: tysk5-7.gyldendal.dk/themen/mein_zimmer.

Undervisningsforløb

Undervisnings­forløb og uddrag fra forløb til tyskundervisning.

Spil og bevægelse

Spil og bevægelse, der styrker elevernes ordforråd og varierer undervisningen.

Digitale læringsspil

Digitale læringsspil fx hultekster, krydsord og kombination af tekst og billede.