10 gode råd til at skrive bedre webtekster, når du har ambitioner om, at dine kunder skal reagere på dine budskaber online. Kapløbet om kundernes opmærksomhed er tæt, og du har kun få sekunder eller et splitsekund til at overbevise en potentiel kunde. Derfor bør du vægte dine webtekster.

Webtekster skal give svar på bare få sekunder. Grundlæggende handler det om at give kunderne svaret på, “hvorfor skal jeg tage mod netop dit tilbud?”. Hvad enten du ønsker, at dine kunder booker et møde, bestiller en brochure, køber et produkt eller skriver sig op til et nyhedsbrev. 

1. Få styr på dit mål med webteksten

Bliv skarp på dit mål med teksten, inden du taster løs. Du kan virke vævende, hvis du ikke har et klart mål.

2. Hvem er din modtager?

Lær din målgruppe at kende, og find ud af, hvilke behov de har. Stil dig spørgmålet, hvorfor webteksten er relevant for modtageren. Lav gerne 1 persona.

3. Brug nyhedstrekanten

Kom til sagen med det samme. Brug nyhedstrekanten med budskab først og argumentation bagefter.

4. Arbejd intenst med dine overskrifter

Gør det let for din modtager at få overblik. På nettet læser man sjældent en tekst fra start til slut. Er dine overskrifter korte, relevante og fængende, så dykker din modtager også ned i afsnittene.

5. Vær konkret

Skær ind til benet. Kunderne leder efter svar. Derfor skal du fjerne fyldord og skære fra. 

6. “Snakker du til mig”?! Fra passiv til aktiv

Skriv aktivt, så modtageren er bevidst om, hvem der gør hvad. Skriv derfor udefra og ind. Det vil sige, at du tager udgangspunkt i målgruppen frem for dig selv. Fortæl, hvorfor modtageren skal læse din tekst, og slå på, hvordan det fx kan gøre modtagerens hverdag lettere.

Et eksempel:
“Der anvendes kun de bedste materialer, og produkterne fremstilles specialdesignet til alle kunder”.
Hvem anvender de bedste materialer? Hvem henvender virksomheden sig til?

Omformuleret til aktiv form:
“Vi anvender kun de bedste materialer, og produkterne får du skræddersyet, så de passer til din virksomhed”. 

7. Brug punktopstillinger og afsnit

Skab overblik med punktopstillinger, der hvor det giver mening. En webtekst skal være overskuelig. Det er en skrøne, at det ikke fungerer med lange tekster. Webteksten skal blot være i korte afsnit og med gode underoverskrifter, billeder, grafik og punktopstillinger.  

8. Vær mobilvenlig

Effektive webtekster er mobilvenlige. Det vil sige, at teksten er nem at læse og navigere i på mobile enheder som tablets og smartphones. Google belønner sider, som er mobilvenlige. Det vil sige, at tekster og indhold, som er optimeret til mobile enheder, får en bedre position i søgeresultaterne i forhold til sider, som ikke er responsive.

9. Skriv også til søgemaskinerne (SEO)

Brug relevante søgeord i din tekst, overskrifter, links, ALT-tekster, beskrivelser og titler. SEO kan du snart stifte mere bekendskab med i min blog.

10. Gør det nemt at dele din webtekst

Når du har skrevet en original og relevant tekst, så sørg for, at teksten når ud ved at tilføje mulighed for deling på sociale medier.

Det er også en god idé at opfordre til, at modtageren giver sine inputs til webteksten i et kommentarfelt. Således får du mulighed for at få feedback direkte fra modtageren. 

Hvornår har du behov for Webrytterens hjælp til webtekster?

1. Du sparer tid, og får opgaven væk fra dit skrivebord, så du kan lave det, du brænder for
2. Du får friske øjne på din virksomhed udefra og ind
3. Du kan skrive, men der er mere at tage højde for end som så
4. Du ved, at du skal fange din kundes interesse inden for få sekunder. Men ved du, hvilke ord der skal til for at fange interesse?
5. Du er i tvivl om, hvem du skriver til og hvilken tone-of-voice, du bør bruge.
6. Du er ikke bekendt med at skrive, så dine webtekster er optimeret til Google

Læs nyeste blogindlæg