Når vi begår os på de sociale medier, bør vi altid have overvejet nogle overskuelige spilleregler, så de dialogansvarlige taler samme stemme, og så vi får udnyttet Facebook-platformens muligheder for dialog og aktivitet.
I det følgende finder du mine eksempler på, hvordan en takt og tone på Facebook kan lyde.
Sociale spilleregler på Facebook
- Tag dig lidt tid, og tænk før du poster. Du skal have en god fornemmelse og ikke være usikker på dit indlæg.
- Er dit indlæg i tråd med din virksomheds værdier? Sørg for du har et formål med indlægget.
- Læg op til dialog.
- Tal med dine fans, som du ville tale med dem i virkeligheden. Undgå at tale henover hovederne på dine fans med afsenderorienteret reklamesnak. Formulér dine budskaber som spørgsmål – eller giv dine fans et godt råd med i din postering.
- Dit indhold skal være relevant i hverdagen, da dine fans primært er på Facebook for at tale med venner og familie. Så fang dine fans’ opmærksomhed med nyheder, gode råd og tips til hverdagen – eller interessante spørgsmål, der lægger op til aktivitet.
- Følg op på dine indlæg. Har du eksempelvis sat en afstemning i gang, så tæl stemmer og kommentarer sammen- og konkluder på det emne, du har bedt dine fans give dig svar på.
- Besvar og følg op på reklamationer PÅ Facebook. Du bør ikke blot besvare med kontaktoplysninger til reklamationsafdelingen, da det kan sende et signal om, at du vil undgå at besvare offentligt.
- Overvej “Med venlig hilsen” eller “Venlig hilsen”. Hvem siger, at samtalen er slut? Og så er “Med venlig hilsen” som regel for formelt til mediet. Brug hellere Venlig hilsen.
- Som i hvilket som helst andet medie – skriv korrekt, uformelt og undgå stavefejl.
Læs nyeste blogindlæg
Ein lustiges Lied zum Thema “Essen und trinken”
Eleverne og jeg har det sjovt med sangleg til “Schokolade” af Deine Freunde. Læs, hvordan eleverne med musikken træner “Hören” og ordforråd.
Hvordan giver jeg feedback på elevernes skriftlighed i tysk?
Hvordan giver vi som tysklærere og lærerstuderende en konstruktiv, kvalificeret og motiverende feedback på elevernes skriftlige arbejde?
Content og interaktion møder tyskundervisning
Content og interaktion i tyskundervisningen. Gør et forsøg, afprøv min interaktive tyskøvelse om køkkenredskaber. Klik ind, vær med.