E-mail marketing har været erklæret død et par gange og udkonkurreret af sociale medier. Men faktum er, at e-mail marketing stadig er en af de bedste kanaler til at få leveret dit budskab og skabe salg. Men i indbakken gælder det om at vinde kampen om opmærksomhed og fokusere på at skrive gode emnelinjer og skabe relevant indhold.

E-mail marketing er stadig en effektiv metode til at generere salg på nettet, men desværre ofte en uudnyttet metode. Har du et e-nyhedsbrev, som du ønsker at skaffe flere abonnenter til, øget åbningsrate eller salg på, så kan dette indlæg her måske hjælpe dig.

1. Sørg for, at tilmelding til nyhedsbrevet er nem at finde på hjemmesiden

Om muligt så lad tilmeldingsformularen gå igen på alle sider, som et fast element. Lav en formular, der gør det nemt at tilmelde sig. Bed som minimum om navn og e-mail.

2. Beskriv, hvorfor brugeren bør tilmelde sig dit nyhedsmail

Fortæl kort og godt om de fordele, brugeren får ved at modtage nyhedsmail. Får brugeren relevant viden om produkter og nyheder? Får brugeren rabatkoder, konkurrencer eller invitationer til arrangementer? Vis evt. seneste udgave af nyhedsbrevet. Fortæl også hvor ofte brugeren kan forvente at modtage mails.

3. Send indhold, som du har lovet at sende

Send indhold ud som lovet. Dine brugere har takket ja til dit nyhedsbrev, og skal have noget til gengæld ellers mister de hurtigt interessen eller i værste fald, så bliver mailen opfattet som spam, hvis der går for lang tid fra, at brugeren har skrevet sig op, til nyhedsmailen endelig modtages. 

4. Del på de sociale medier

Vis eksempler på dine e-mail-kampagner i de sociale medier. Men husk at lave en version og vinkel af nyhedsbrevet, så det er målrettet til kanalen og målgruppen. Reklamesprog, opråb om salg og rabatter falder ikke i god jord på de sociale medier.

5. Gør det muligt at dele dit nyhedsbrev

Indsæt delefunktion i nyhedsbrevet så brugerne har nemt ved at dele ud til på de sociale medier. Hold dig ikke tilbage med at bede dine brugere om at dele.

6. Kør med pop-up-vinduer i perioder

Pop-up vinduer er ofte forbundet med stor irritation. Men de kan være effektive til at gøre opmærksom på nyhedsbrevet. Sørg for at pop-up vinduet er nemt at lukke ned – og sørg for at tilmelding til nyhedsbrevet relaterer sig til et værdifuldt emne eller for eksempel en god konkurrence.

7. SMS

Integrerer e-mail markedsføring via mobiltelefon. Brug for eksempel en SMS-service eller Quick Response-koder. 

8. Brug virksomhedens kontaktflader

Bed kundeservice om at spørge kunderne, om de har lyst til at få nyhedsmailen!

9. Giv brugeren kontrol, og send e-mails på baggrund af brugeradfærd

Har du et system, der kan give brugeren mere kontrol, kan du bede dem opdatere sin profil, så hun selv bestemmer, hvilket indhold hun ønsker at modtage. Det kan dog være svært at få brugerne til at opdatere sin profil, så giv en form for lokkemad.

Endnu bedre er det, hvis du kan tracke brugeradfærd i dit generelle nyhedsbrev, samle bestemte brugerhandlinger i e-maillister og udsende målrettede nyhedsbreve i segmenter. Det er ofte sådan, at brugeren faktisk ikke lige ved, hvad der interesserer dem her og heller ikke, hvad der vil interessere dem fremover. Her er trigger mails eller segmenterede nyhedsbreve en metode at overveje.

10. Det skal være nemt at afmelde

Det er altså bedre at miste nogle abonnenter end at få klager og blive beskyldt for spam. I bunden af dit nyhedsbrev skal der være en afmelding. Det er ofte her, brugerne forventer at finde muligheden for at afmelde sig.

Var der nyttig information i dette indlæg? Har du gode eksempler på god brug af e-mail markedsføring? Skriv gerne en kommentar.

 

Læs nyeste blogindlæg