5 trin til en effektiv markedsføringsplan

Skrevet af Marianne Brahe den 26 apr, 2018 | 0 kommentarer


Du er klar med overvejelser og mål for din overbevisende kampagne, dit fantatiske tilbud eller nye produkt. Men husker du alle trin og får du noteret det hele i en markedsføringsplan?  
Det er en rigtig god øvelse at få budskaber, målgruppe, mål og midler skrevet i en markedsføringsplan, så du sikrer dig, at budskabet rammer de rigtige – og at du får brugt dit budget optimalt.

Eksempler på markedsføringsplaner for højskoleophold

I det følgende får du 5 trin til effektive markedsføringsplaner til højskolekurser, nemlig en plan til lange højskoleophold f.eks. ‘Outdoor’ og en til kortere kurser ‘Uge 29 familiehøjskoleophold’.
Eksemplerne kommer af et lille oplæg, jeg forberedte til en jobsamtale, som jeg desværre ikke kunne møde op til grundet en vigtig lægeundersøgelse med min søn. Rigtig, rigtig ærgerligt. Tror aldrig, jeg har været nødt til at bede om et andet tidspunkt for jobsamtale, men det gik desværre heller ikke. Men med et nyt blogindlæg, så går tankerne ikke helt tabt :0)

1. Identificér den optimale kursist (kunde, klient)

Hvem og hvordan er din optimale kursist? Er det en eksisterende, som du kan lave mersalg til, en helt ny kursistgruppe, du endnu ikke har nået – eller en helt tredje? Jo mere specifik, du bliver i din præcisering af målgruppe, jo nemmere kan du holde dit budget. Pas altid på ikke at skyde med spredehagl og forsøge at nå for mange kundetyper på én gang. Lav hellere én markedsføringsplan for hver målgruppe, og tag dem så en af gangen. Så kan du målrette din kampagne – og du holder dig inden for det aftalte budget.

  • Skeln mellem mersalg og nysalg: ‘Mersalg til eksisterende kursister’ eller ‘Ny gruppe kursister’

Eksempel på persona for ‘Ny gruppe kursister til Outdoor’:
Friluftsvejleder eller idrætslærer – er det noget for mig? En ung pige på 20 år afslutter gymnasiet til sommer. Hun overvejer at søge ind på lærerseminaret, men er i tvivl, da hun mest brænder for udeliv og idræt. Med højskoleopholdet Outdoor på en given højskole kan hun få afklaret med sig selv, om hun skal vælge uddannelsen til friluftsvejleder eller om hun alligevel skal vælge læreruddannelsen og få bredden i sin uddannelse. Om ikke andet vil hun med et højskoleophold få en god og sund tænkepause, hvor hun får nye venner og bekendtskaber, som deler samme passion for aktivt udeliv.

2. Dit mål

Hvad vil du opnå med din kampagne eller dit produkt? Er det at få tilmeldinger eller salg, større kendskabsgrad, flere nyhedsbrevsmodtagere eller følgere på Facebook?
Der er ofte flere handlinger, du gerne vil have kunden til at foretage sig. Men hvilket er det primære? Og hvordan gør du opmærksom på dine eventuelle delmål? Du kan tilbyde et webinar, en guide eller at deltage i en konkurrence ved tilmelding til nyhedsbrev med henblik på at opnå et salg på et senere tidspunkt. Men husk at bearbejd dine leads senere, hvis de ikke opfylder målet om et salg eller en tilmelding i denne første omgang.

  • At få min. 30 tilmeldinger til højskoleopholdet Outdoor

Delmål

  • At få større kendskabsgrad
  • At få flere nyhedsbrevsmodtagere
  • At få flere følgere på Facebook og Instagram

3. Hvordan rammer du målgruppen?

Når du ved, hvilken målgruppe du gerne vil ramme – og har persona-oplysninger på plads, og du ved, hvad du netop kan tilbyde dem, så find ud af, hvordan du rammer dem.
Stil dig selv spørgsmålene:

  • Hvilke medier bruger de?
  • Hvilke problemområder har de, hvor du netop kan afhjælpe og løse et problem?
  • Er de allerede tilmeldt dit nyhedsbrev?
  • Er de på de Facebook, Instagram eller Snapchat?
  • Hvilke budskaber har målgruppen tidligere reageret på? (Hvis du med kampagnen henvender dig til eksisterende kunder og vil lave mersalg.)
  • Hvorfor skal målgruppen vælge lige netop dig? Hvad gør du anderledes i forhold til dine konkurrenter?

I tilfældet med højskolens ophold ‘Outdoor’ bruger målgruppen Google til at søge efter lange kurser specifikt på interesse. Målgruppen kender ikke – eller har måske hørt lidt om den pågældende højskole.

  • AdWords – interesser og geografi
  • SEO – Optimer landingpage
  • Facebook retargeting – interesser og besøg
  • Instagram og Snapchat
  • Landingpage på hoejskolen.dk – SEO og bedre CTA’er
  • Plakater og flyers på udvalgte gymnasier, htx’er i Vejle Kommune (højskolen ligger i kommunen. Print er dyrt, så kan ikke komme ud til flere kommuner)

Overvej…!
Hvilke problemområder har målgruppen? Hvordan kan du afhjælpe dem? Hvilke budskaber har nye målgrupper tidligere reageret på? Hvorfor skal de vælge lige din højskole?

Højskoleophold er en af de mest intense oplevelser, du kan få i livet. Både gennem det, du lærer – og de nye mennesker du lærer at kende. Du bliver udfordret med tanker og idéer, kan fordybe dig i det, som interesserer dig. Du får stor chance for at finde frem til, hvilket valg af uddannelse du skal tage.

På baggrund af ovenstående formulerer du dine budskaber, kort og præcist med gode CTA’er.

4. Sæt et fornuftigt budget

Hvor er det oplagt at lægge det meste af dit budget? Skal du dele dit budget op på flere kanaler f.eks. AdWords og Facebook? Er det en mulighed at lave printannoncer, flyers eller plakater? Print er dyrt og desværre ikke nemt at målrette.

Sørg altid for en brugervenlig og informativ landingpage, som naturligvis rangerer højt i Google. Det er altafgørende. Saml leads og bearbejd.

5. Taktik

Når du har taget de relevante kanaler i brug for at nå din målgruppe med sociale medier, AdWords, bannerannoncering, flyers eller webinarer. Så har du en kombination af relevante medier på plads. Men husk altid at bruge det samme budskab på tværs af alle platforme, så din målgruppe får budskabet opfanget og på nethinden.

Mål og lav løbende statistik. Sørg for at sætte mål op i din Google Analytics til givne landingpages. Optimér landingpages om nødvendigt, skru og juster på dine AdWords- og Facebook-annoncer. Sidst og ikke mindst husk at dele markedsføringsplanen med dit team. Alle skal vide, hvordan de skal håndtere henvendelser, så der ingen tvivl er om hvert skridt, målgruppen skal ledes igennem. Interesseret nu? Nej! Ok, vil du tilmeldes vores nyhedsbrev? Ja!

Pøj pøj med dine 5 trin til næste markedsføringsplan.

Endnu et eksempel på markedsføringsplan korte kurser – som ovenfor, derfor ingen nærmere forklaring

1. Ny gruppe kursister – persona
Enlig far på 45 år som søger et hyggeligt og aktivt højskoleophold sammen med datteren på 11 år. Det kan til tider være svært at finde på, hvad man kan foretage sig sammen i skolernes lange sommerferie. Om vinteren tager de to ofte på skiferie, så sommerferien skal helst bare foregå hjemme – og gerne i selskab med andre, som har børn, i form af et ophold så oplevelsen bliver mere intens frem for løse udflugtsture hist og pist. Især klatring, mtb og kanotur tiltaler dem begge, men også de kreative værksteder for datterens skyld.

2. Vores mål
At få flere 50 tilmeldinger til familiehøjskoleophold uge 29

Delmål:

  • At få større kendskabsgrad
  • At få flere nyhedsbrevsmodtagere
  • At få flere følgere på Facebook og Instagram


3. Hvordan rammer vi målgruppen?

Målgruppen bruger sandsynligvis først Google til at søge på familiekurser. Målgruppen kender ikke – eller har måske hørt lidt om højskolen.

AdWords-annoncer familiehøjskole til sommer, få en oplevelse for livet. En uge med familien i fokus. Evt. geografisk: Midtjylland, Sønderjylland, Fyn
Facebook målrettet interesser som familiehøjskoleophold, familiekurser. Retargeting besøg på https://www.hoejskolen.dk/ugekursus/familiekursus/   og frasorteret besøg på https://www.hoejskolen.dk/familiehoejskole-tilmelding/tak

SEO og call-to-actions: Optimer landingpage og lav tydeligere CTA’er.

Hvilke problemområder har målgruppen? Hvordan kan vi afhjælpe dem? Hvilke budskaber har nye målgrupper tidligere reageret på? Hvorfor skal de vælge lige din højskole?

Højskoleophold er en af de mest intense oplevelser, du kan få i livet. Både gennem det, du lærer – og de nye mennesker du lærer at kende. På familiehøjskoleophold kommer i tættere på hinanden og får tid til at fordybe jer sammen i alt det, som kan være svært at nå til dagligt.

4. Et passende budget

  • AdWords
  • Facebook

Resten er dig – ressourcer til SEO og optimering af landingpages.

5. Taktik
Som ovenfor i pkt. 5.

PS. Husk at lave din markedsføringsplan så simpel som muligt, så er det nemmere at få planerne indarbejdet i det daglige arbejde – og samtidigt få lavet flere planer til specifikke målgrupper.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest